Saturday, June 30, 2012

aisehhhh

ANYONE!!!!


JUST HIRED ME PLEASE!!!


THIS JOBLESS SITUATION REALLY MADE ME MAD
THIS IS MADNESS!!!


WARGHHHH!!!!


Tuesday, June 26, 2012

UNIMAP 2009-2012



secara x official nye, life aq sbgai student uniMAP suda berakhir
tamat suda 3tahun aq kat perlis ni
byk gle knangn slame aq kat cni
hepi
sad
anger
selfishness
gelak ketawa
sume aq dpt kat cni
ckup sgala rncah slame aq blaja degree ni

mmg aq x sangke, aq y asalnye dr program mekatronik bleh sangkut
kat fotonik ni.
jao bukn?
tp ni la rezeki n arah y tuhan nk tnjuk n bg kat aq.
redha aq trime nye
aq agak hepi sbb kat cni, aq still jmpe kwn aq spnjg utmkl dlu.
fazulnizam, raihan, ili azim, neny kartini, dan ramai lagi
pastu dpt lak kwn2 bru kat cni
housemate aq mse mula2 msuk bg aq terbaek. no offense k
acab, kcik, pami, kghie, mao, ngn paih
dorg nye attitude mmg terbaek.
pangai lbih kurg je.
hahaha ^_^
time tu umah aq kt KKD 38.
byk pngalamn kat uma ni.
memori tu mmg byk la. siyes x tipu
ada y time tu bru knal game2.
DOTA, CS, BLA BLA BLA..
time ni riezal, syed, pami bru blaja men kot
tok guru dorg spe lg, acab, topik, lupi, wan j, kudut.
skjp je da power dorg ni.
aq x pk leh klhkn dorg da skrg. haha

pastu msuk tahun 3, aq kne tukr g KKC bpe ntah aq pn x ingt.
time ni byk jgk knangn.
aq dpt kwn bru. ilg kwn. sume ada
time ni la aq knal lan, man, dan laen2 dak SE.
dorg happening. mmg x tipu.
tp aq jgk ilg kwn. mksud aq sbb dorg bhenti blaja.
pami, pidot, nadia, anis dan rmai lg. 
time ni aq kapel ngn ex aq skrg. dak comm.
(kantoi).. hahaha
tp jodoh x lme. tp siyes aq syg dia.. (ececece)

msuk tahun 4, ni lg x le blah trus.
mmg byk mslh.
kwn2, duit n personal prob.
time ni kitorg dak fotonik kne pndah dok KKD. aq dok KKD 65
satu rumah ngn kghie, pian, daus n ram (year 3)
time ni aq ilg kwn y aq rpat.
d sbb kn respek kwn, aq ilg kwn.
xnk kaco hubungn dorg. aq pn xtaw cmne boi dia (dak comm)
leh kata aq gggu hubungn dorg. padahal aq pn time tu da ada awek 
(ex da skrg)
tp xp la. kwn nye psl. korban la jgk..
pastu sorg lg pn aq ilg jgk
kes lbih kurg
mslh nye knape kne buruk kn kwn kalo ko xtaw nk bork pe ngn awek ko kn
perlu ke cte rahsa kwn2 ni?
kne ke cte? haiyoh... 


spnjg aq dok unimap ni, byk tmpt n bnde aq buat. ni list2 y aq ingt la. haha
- hadyai, thailand
- bjln sakan kat pdg besar, dannok, sadao, krongek (thailand)
- mandi air terjun kat gunung jerai. (rare sbb pnjt sndiri n pkai slipar je pnjt gunung jerai)
- mandi air panas kat baling (nme pe ntah)
- mandi sungai (sedim, bukit air, gua kelam)
- langkawi trip beramai2. 
- g penang ngn mto je... aq, ili, lupi, arin, kcik, pami, pidot
- bnde pling bese, mrayau tgh mlm bramai2 nek mto g jitra n alor star. haha
- g taiping resort (program perak)
- byk lg la.. x ingt da. haha

ok.. bercerita mngenai dak klas aq, fotonik.. hmmm
aq xd la rapat sgt ngn dorg tp dorg terbaek. mmg xd y btul2 ngam ngn aq sejujurnye la.
tp dorg happening. n baek2 sume. siyes x tipu
alip, apih, daus, rizal, syed, kghie, pami, pidot, fendi, bob, din, haziq, padil, naim, mao, pian, dabak, ganesh ni sume nme dak lelaki klas aq. bleh kata dtg dr sume negeri la. haha
dak gurl lak; fara, oni, sue, along, angah, inaz, nadia, anis, anis syarafina (btul ke mcm ni?), atik, ain, emy, lynn, faridah, intan, ila, jee keng, shu yi, aida, ima, shatul, n rmai lg.
aq hargai korg sume.
korg da mcm family da bg aq
mmg aq ngaku aq selfish, aq byk lpas baran aq kat korg. tp sejujurnye, aq syg korg (chewahhh)
korg leh hold ng sikap aq tu, mmg aq tharu sgt.
kalo bjmpe lg, tgur2 aq k.
aq jgk hrp korg bjaya. dpt career baek2. family y perfect. =)
aq mntk maap slame ni if aq terkasar bhase, maki2, mncarut, ckp lps n byk lg.
sori gak sbb salu mnoyol n tiru pper korg. hahaha
akhir kta utk dak klas aq, i'm sorry!! (gaya amir-reka)





utk dak2 comm n comp y aq knal, gurl n boi. korg pn make my life here awesome n great.
aq xtaw la cmne kalo aq x knal korg.
hope korg bjaya la dlm idup k
=)
utk sume ex-es aq slame aq dok unimap ni, aq mntk maap sbb salu hampakn n x tepati jnji.
siyes aq taw aq bslh dlm sume tu. tp aq nk gtaw y aq iklas slame mne kte bkwn tu.
^_^

last but not least, tq utk lectr2 aq slame ni y mngajar aq.
ada y smpai skrg aq mrh tp aq taw, korg da try y tbaek kn
tq sir/mam!!!!!

last aq nk ckp,

WEI!! BLE NK DPT KIJE NI? X LRT AQ NK MNGNGGUR LME2!!!!

SALAM  v(*_*)v

Sunday, June 3, 2012

KAWAN



Kata mak, KAWAN tu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang.kata abah, KAWAN tu umpama ros, dipandang cantik dipegang sakit.kata atuk, KAWAN tu seperti air trus mengalir.kata nenek, KAWAN tu bak bulan dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana.kate sedare, kawan tu mcm makanan, kwn makan kwn!! kata abang, KAWAN tu seperti lembu mengikut saje ape dikata.kata kakak, KAWAN tu x ubah mcm durian bau je busuk tp sdap dimkn.kata adik, KAWAN tu mcm biskut skjp ade skjp xde.Namun bagiku, kawan tu  tak kisahlah macamana keadaan. Dia tetap kawan. Kenapa? sekali aku dah kawan ngan dia selamanya dia tetap kawan aku.walaupun kita mempunyai segalanya, tapi tidak sepereti kita mempunyai kawan yg setia...

MAKNA SEORANG KAWAN
  1.  kawan tu bukan macam main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak...
  2.  kawan tu bukan macam main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak..
  3.  kawan tu bukan macam main RAGBI. Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang..
  4.  kawan tu bukannya macam PAMPERS.. dah pakai, buang..
  5.  kawan tu bukannya macam BARANG KEMAS.. Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai.
  6.  kawan tu bukan macam PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul..
  7.  kawan tu bukan macam KERETA. Rosak sikit,jual.. ambik kereta baru..
  8.  kawan tu bukan macam CHIPSMORE.. sekejap ada sekejap tak..
  9.  kawan tu bukan macam BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik.
ANTARA KAWAN, SAHABAT DAN RAKAN KONGSI

* Mampukah kita memiliki seorang atau lebih kawan, sahabat atau rakan kongsi yang sebenar-benarnya ?.
Dalam dunia perniagaan mengapa sering terjadi begitu sukar sekali untuk mendapatkan kawan, sahabat atau rakan kongsi yang sebenar-benarnya bersifat jujur dan bertanggongjawab, yang boleh diertikan sebenarnya seorang kawan, sahabat atau rakan kongsi yang diertikan sebenar-benarnya.

* Adakah anda diantara orang-orang yang sedang mencari-cari kehadiran seorang kawan, sahabat atau rakan kongsi seperti juga saya. Kerana telah sekian lamanya bergelombang dalam pelbagai aktiviti masih belum terjumpa seorang pun lagi seorang kawan sahabat atau rakan kongsi yang sebenar-benarnya diertikan difinasinya.

* Dalam dunia global, Harta, wang ringgit, mertabat peribadi adalah kriteria yang diutamakan, sedangkan kejujuran tersembunyi dalam kegelapan sandiwara peribadi. Niat penonjolan dalam berkawan penuh dengan hayalan semata-mata.

* Dalam pencarian yabg masih belum ditemui muga akan muncul tanpa disangka-sangka seorang kawan, sahabat atau rakan kongsi untuk kita yang masih tercari-cari.

* Kepada kawan-kawan, sahabat-sahabat atau rakan kongsi yang sedia ada, muga dapat berfikir dengan bijaksana, sesungguhnya segala niat dan sandiwara yang tersurat dan tersirat akan hanya menjadi duri-duri yang bakal mencucuk diri sendiri juga akhirnya.

* Kerana itulah dia sebenarnya penamat kepada pengertian seorang kawan, sahabat atau rakan kongsi yang terselindung dalam kesandiwaraanya sendiri.


Keturunan wan??

KETURUNAN NIK,WAN,TUAN, CHE, TENGKU KELANTAN BERASAL DARI SYED HUSIEN JAMADIL KUBRA

Beliau adalah tokoh yang terpenting di Nusantara. Terlalu penting sehingga nama beliau DIPADAMKAN oleh British dan DIPADAMKAN DARIPADABUKU SEJARAH DI SEKOLAH.
1. Sayyid Hussein Jamadil Kubra dikatakan sebagai datuk kepada Wali Songo.
2. Adik beliau merupakan Adi Putera, Guru Hang Tuah.
3. Keturunan beliau ialah Sultan Brunei sekarang.
4. Keturunan beliau adalah Sultan Kelantan sekarang.
5. Beliau dikaitkan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut.
6. Keturunan beliau di Kelantan memakai gelaran Tengku, Nik dan Wan.
7. Beliau ketua Wali 7.
8. Beliau menetap agak lama di Kelantan sebelum meneruskan misi dakwah bersama-sama Wali Songo di Jawa. Bukit Panau di Tanah Merah Kelantan merupakan tempat pertapaan beliau dan tempat Wali Songo berkumpul sebelum ke Jawa.
WALI 7
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan); telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar). Sudah menjadi takdair bahawa keturunan Rasulallah dizalimi, ditindas, dibunuh dan merantau meninggalkan Kota Mekah untuk menyelamatkan diri masing-masing.
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin (Kelantan Purba) yang sewaktu itu ibu kotanya bernama ‘Jiddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau. Kota tersebut telah terbenam ke dalam bumi dan ditenggelami oleh air, kini dikenali sebagai Danau Tok Uban.
Anak sulong beliau, Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik) merupakan pelopor dan ketua Wali Songo. Maulana Malik Ibrahim merupakan anak Saiyid Husein hasil perkahwinan dengan Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang). Siapa sangka bahawa Wali Songo adalah anak buah (anak saudara) Cik Wan Kembang yang tersohor di Kelantan itu.
Salah seorang anak beliau, dihantar untuk berdakwah ke Borneo dan diangkat menjadi Sultan di Brunei bergelar Sultan Berkat yang merupakan nenek moyang raja-raja Brunei sekarang. Inilah jawapan kepada Misteri kenapa Sultan Brunei telah membina sebuah masjid yang cantikdan besar di gigi tasik Danau Tok Uban, sedangkan tempat ini ‘tersorok’ dan orang kelantan sendiri ramai yang tidak tahu kewujudan tasik yangagak luas sayup mata memandang.
Shaik Thanauddin pula menetap di Bukit Panau (Tanah Merah, Kelantan) sebagai tempat pertapaannya yang mana di sinilah Laksamana Hang Tuah datang untuk berguru semasa usia awal remaja sekitar tahun 1400. Pada zaman dahulu kala, Bukit Panau merupakan landmark bagi pelaut antarabangsa kerana bentuknya yang unik seperti piramid itu dapat dilihat dari laut ketika berada di perairan Laut China Selatan. Pada zaman dahulu, Bukit Panau diakses melalui Sungai Kelantan yang cuma disebelahnya. Kapal-kapal mudah sahaja melalui Sungai Kelantan yang luas itu. Inilah perkampungan Wali Songo dan tempat di mana mereka merancang dakwah di Tanah Jawa. jangan keliru, sebenarnya Bukit Panau ini bersebelahan sahaja dengan tasik Danau Tok Uban dan Masjid Sultan Brunei. Anjung Masjid Sultan Brunei di Tasik Danau Tok Uban di Pasir Mas Kelantan.
Semua informasi yang disampaikan oleh Wonbin ini agak menarik tetapi terlalu banyak informasi yang perlu dikaji selidik. Masalahnya data sejarah kita tak lengkap, hanyalah melalui cerita lisan. Kalau adapun penulisan seharusnya dalam tulisan jawi dan penulisannya tidak boleh sewenang-wenangnya diambil tanpa dikaji asal-usul naskah tersebut. Mungkin ini semua boleh terlerai jika diperincikan dan dibuat satu kajian perbandingan dengan sejarah di Jawa dan juga tulisan Arab dan China. Sudah tentulah sejarah2 sebegini tidak disimpan oleh pihak kolonial, kalau tidak pastinya sudah ditimbulkan oleh Mubin Sheppard dan Richard Winsteadt.
Selain Kota Salor, Kota Jelasin dan Puteri Saadong, aku juga terpanggil untuk mencari hubungan Puteri Saadong dengan kerajaan Perak. Negeri Perak sebenarnya telah wujud pada zaman pra sejarah lagi. Kota Tampan di Lenggong merupakan satu-satunya kawasan yang terbukti wujudnya Zaman Batu Lama di Tanah Melayu. Bertolak dari tarikh antara 4 ratus hingga 8 ribu tahun sebelum masihi, Negeri Perak telah mengalami evolusi dari masa ke masa.
Kesan peninggalan sejarah zaman batu ini terbukti dengan jumpaan alat-alat batu dan fosif-fosil manusia dikenali dengan nama ‘Perak Man’.Negeri Perak merentasi Zaman Hoabinhian seterusnya Zaman Batu Baru dan Zaman Logam, yang dapat dibuktikan dengan jumpaan-jumpaan tertentu.Ini disusuli pula dengan zaman Hindu/Buddha yang dijangkakan berlaku serentak dengan lain-lain kawasan di Tanah Melayu.
Selepas zaman ini, alam persejarahan Negeri Perak telah maju setapak lagi dengan wujudnya kerajaan-kerajaan tempatan seperti Manjung di Daerah Dinding dan Beruas (wujud setelah Manjung luput). Begitu juga beberapa kerajaan lagi di Perak Tengah dan Ulu seperti Tun Saban dan Raja Reman(Reman ini asalnya adalah sebahagian daripada Kerajaan Pattani Besar sbelum ianya berpecah-pecah). Serentak dengan itu Islam mula bertapak kukuh di negeri ini.Titik sejarah Negeri Perak sebenarnya bermula dengan penabalan Sultan Muzaffar Syah l yang berketurunan dari Sultan Mahmud Syah Melaka pada tahun l528. Walaupun zaman Kesultanan Negeri Perak telah muncul tetapi kuasa-kuasa tempatan masih diakui berkuasa. Corak pemerintahan yang dijalankan adalah urutan dari sistem feudal di Melaka yang berdemokrasi.
Negeri Perak lebih dikenali setelah kekayaan buminya diketahui iaitu ekoran dari penemuan bijih timah di Larut pada tahun l848 oleh Long Jaafar. Di kelantan dan Pattani juga mempunyai keturunan raja-raja yang memakai gelaran yang sama sehingalah Raja Kelantan di zaman Kelantan moden Long Yunus. Pendekata ini tidak mustahil. Apalagi bila Pattani dikatakan terhubung dengan Perak dan kedah dan adanya Sunga Petani yang seharusnya dipanggil Sungai Pattani, merujuk kepada sejarah.
Kota Jelasin terletak kira-kira 4.8 kilometer dari Bandar Kota Bharu. Kota ini terkenal semasa di bawah pemerintahan Cik Siti Wan Kembang dari tahun 1548 sehingga 1580. Kota Jelasin dibuka pada tahun 1663 dan dibina dengan kayu-kayu tebal serta diukir dengan baiknya oleh tukang-tukang ukir yang masyhur. Kubu-kubu pertahanan dibina berhampiran dengan kota tersebut. Parit-parit digali dengan dalamnya serta timbunan tanah yang tebal dibuat sebagai benteng pertahanan.
Semasa pemerintahan Puteri Saadong, kota ini bertambah maju dan kota ini dijadikan sebagai kubu pertahanan negeri Kelantan daripada serangan dan ancaman luar. Mengikut sejarah, Kota Jelasin pernah diserang oleh Raja Siam disebabkan iri hati dengan kemajuan Kota Jelasin. Akhirnya, Kota Jelasin binasa dan Puteri Saadong juga menghilangkan diri. Semenjak itu berita daripada Puteri Saadong tidak diketahui dan keadaan Kota Jelasin semakin kucar-kacir tanpa pemerintah.
Kini Kota Jelasin hanya dikenali dengan nama Kota sahaja. Kesan peninggalan kota lama itu hampir lenyap kerana kurang perhatian untuk memeliharanya dan kawasan sekitar kota tersebut kini ditumbuhi belukar.
RAJA ABDULLAH (1663-1671)
Makam Raja Abdullah yang terletak di Kampung Padang Halban, Kota Bharu.
Raja Abdullah adalah suami kepada Puteri Saadong
Raja Abdullah adalah putera kepada Raja Bahar. Baginda telah dikahwinkan dengan sepupunya Puteri Saadong, Puteri kepada Raja Loyor oleh Paduka Cik Siti Wan Kembang. Perkahwinan ini adalah untuk mengelakkan angkara dari Raja Siam yang juga berhasrat untuk memperisterikan Puteri Saadong.
Selepas istiadat perkahwinan tersebut, Paduka Cik Siti Wan Kembang telah menabalkan Raja Abdullah menerajui Kota Tegayung. Perkahwinan ini juga secara tidak langsung telah menamatkan sejarah pemerintahan di Jembal. Kemudiannya Cik Siti Wan Kembang telah meninggalkan Kota Tegayung. Kota yang baru ini dinamakan Kota Jelasin (sekarang Kampung Kota, Kota Bharu). Kota Jelasin juga kemudiannya diserahkan kepada Raja Abdullah dan Puteri Saadong.
Pemerintahan Raja Abdullah dan Puteri Saadong tidak lagi berpusat di Jembal tetapi di Kota Jelasin. Besar kemungkinan kuasa pemerintahan Raja Abdullah ini meliputi kerajaan Jembal. Andaian ini berdasarkan kepada keadaan di Jembal yang tidak mempunyai pemerintah selepas kemangkatan Raja Loyor dalam tahun 1663.
Dalam tahun 1671 baginda Raja Abdullah telah mangkat. Baginda dikatakan mati ditikam oleh isteri baginda Tuan Puteri Saadong dengan penyucuk sanggul dalam satu pergaduhan di Kota Mahligai. Pergaduhan ini berpunca daripada sikap marah Tuan Puteri Saadong terhadap suaminya Raja Abdullah yang tidak setia terhadap janji.
Baginda Raja Abdullah telah dimakamkan di Padang Halban, dalam daerah Melor kira-kira 17 km dari bandar Kota Bharu.
BUKIT MARAK, PERINGAT, KOTA BHARU
Pemandangan di sekitar Bukit Marak :
Tempat ini dipercayai merupakan tempat istirehat lagenda Puteri Saadong.
Di sebelah kirinya ialah Sekolah Menengah Bukit Marak..
Batu-batu timbul yang menarik terdapat di Bukit Marak
yang sering dikunjungi oleh pelawat-pelawat
dan ahli-ahli kaji sejarah.
Bukit Marak terletak kira-kira 20 km daripada bandar Kota Bharu. Menurut sejarah, Cik Siti Wan Kembang, pernah bersemayam di sini sewaktu Pengkalan Datu menjadi pelabuhan yang penting sekitar tahun 1605.
Bukit Marak juga menjadi tempat bersemayam Puteri Saadong selepas kemangkatan suaminya Raja Abdullah dalam tahun 1761M. Kota Mahligai yang menjadi pusat pemerintahan pada masa itu telah diserahkan kepada Raja Abdul Rahim yang ditabal menggantikan Raja Abdillah.
Semasa berada di Bukit Marak, Puteri Saadong amat disayangi oleh rakyat jelata kerana kemurahan hati baginda. Baginda sering menjadi tempat rakyat jelata meluahkan perasaan terhadap kezaliman yang dilakukan oleh Raja Abdul Rahim. Peristiwa ini membuat baginda sering berdukacita dan akhirnya menyebabkan baginda memencilkan diri ke Gunung Ayam.
Hingga kini kesan-kesan peninggalan Tuan Puteri Saadong di Bukit Marak masih lagi dapat dilihatnya. Antaranya kesan-kesan istana tempat baginda bersemayam dan bahagian bawahnya pula terdapat satu kawasan yang dipercayai tanah perkuburan pengikut-pengikut baginda.
Daripada maklumat yang didapati ternyata Kota Salor mempunyai dua cerita yang berbeza, satunya ia diserang oleh Siam dan satu lagi ianya diserang oleh Sultan Muhamad Mulut Merah, iaitu Sultan Muhamad II, bapa kepada Long Ghafar. Kedua-duanya merujuk kepada abad yang berbeza, mungkin juga kedua-dua peristiwa tersebut terjadi pada zaman yang berbeza, tetapi pada zaman Sultan Muhamad II Kota tersebut lenyap atau dilenyapkan kerana kekuasaannya serta usahanya menghapuskan raja-raja kecil yang ada diseluruh negeri.

dipetik dr - pertubuhan kerabat keturunan Wan

aku just nak cakap

woi!! ble nk abes blaja ni?

x sabar nye aq~~~!!!!!

prank play by sue.

video

sue sue... jamilah... jjjj jamilah. prank kitorg tu. hahahaha
sdeh2.


kl-phisontech-mid-fotonik? ^_^

LOL

da kne prank 12 second bru dpt snap pix ni. haktuih...

fadhil, apih (kacok molek), pian(master!!) n koo

from left: fara, emy, sue, oni n shatul

alip alip. x nmpk lip

errr.. x taw nk xplain pe

kemas nye awop. hahahaha

no komen

bos dr maluku tribe

cmon la alip. haha

abe kemah (apih) ngn alip

dark dark dark

from left: sue, shatul, fara n oni

pokkoo n pian

alif the blackhole. telan sgala2 nye

kghie khusyuk mkn tu.

oni n sue

from left: dabak, shatul, oni

dabak with shatul.

fara n kwn dia. po namo ntah.

3 tahun bru dpt blik mkn foldover. haha

with fara

aq n sue
from left: sue, emy n fara